Zaznacz stronę

Nowotwory to choroby cywilizacyjne XXI wieku. Mimo że naukowcy stale prowadzą badania, odkrywają skuteczniejsze metody leczenia, nadal rak każdego dnia zbiera śmiertelne żniwo. Bardzo dużo słyszy się o profilaktyce. Częstych, regularnych badaniach, reagowaniu na wszelkie niepokojące sygnały organizmu. Wdrożona szybka terapia onkologiczna ma istotne znaczenie. W walce z nowotworem każda minuta ma znaczenie. Odwlekanie w czasie diagnozy zmniejsza szanse na wyleczenie. Nadal bardzo często rak diagnozowany jest w takim stadium zaawansowania, że pacjentowi proponowane jest wyłącznie leczenie paliatywne. Oczywiście poza nowotworami wyróżnić można wiele innych, niebezpiecznych chorób. Jakie oznaki powinny być niepokojące? Kiedy należy zgłosić się do lekarza? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Niepokojące zmiany chorobowe

W jednym opracowaniu trudno byłoby opisać wszystkie niepokojące objawy konkretnych chorób. Należy pamiętać, że w przypadku każdego zapalenia, stanu chorobowego organizm wysyła określone bodźce, informujące o tym, że dzieje się coś niepokojącego. W przypadku nowotworu płuc będzie to długotrwały kaszel. Natomiast czerniak to widoczna gołym okiem zmiana na skórze. O anemii świadczy ogólne osłabienie, bladość, bóle głowy. Anginie towarzyszy ból gardła oraz podwyższona temperatura. W przypadku pojawienia się niepokojących oznak chorobowych należy bezwzględnie udać się do lekarza i opowiedzieć o symptomach. Nawet jeśli będzie to zwyczajne przemęczenie, zawsze lepiej jest sprawdzić, niż później żałować, że diagnoza mogłaby być wydana wcześniej, a leczenie wdrożone w odpowiednim czasie.

Należy zauważyć, że niektóre nowotwory mają uwarunkowania genetyczne. W tym miejscu warto jest zwrócić uwagę na możliwość wykonania testów genetycznych określających ryzyko zachorowania. Nad ich przeprowadzeniem powinny szczególnie zastanowić się osoby, których członkowie najbliższej rodziny zachorowali na nowotwór.

Najważniejsza jest profilaktyka

Nie ma skuteczniejszego sposobu na walkę z chorobami, jak systematyczne wykonywanie badań profilaktycznych. Już z samej morfologii krwi lekarz może wywnioskować, że dzieje się coś niepokojącego i skierować na dalsze badania. Wczesne stadium choroby daje dużą szansę na całkowite wyleczenie. Mimo że obecnie prowadzonych jest wiele kampanii dotyczących profilaktyki, nadal wiele osób udaje się do lekarza dopiero w momencie, gdy domowe sposoby oraz środki dostępne bez recepty przestają uśmierzać ból. Należy pamiętać o tym, że nawet niedoleczone przeziębienie może mieć katastrofalne skutki w postaci powikłań, jak np. zapalenia płuc.

Z pewnością warto jest wychodzić z założenia, że zdrowie jest najcenniejsze i dbać o siebie przez cały rok, a nie dopiero w momencie, gdy choroba będzie na tyle rozwinięta, że trudno ją wyleczyć.

Nie wolno również zapominać o tym, jak istotny jest zdrowy tryb życia – uprawianie sportu, odpowiednia dieta, unikanie używek, a także reagowanie na wszelkie niepokojące oznaki, które są ostrzeżeniem, że dzieje się coś niepokojącego.